Het dagelijks leven. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pauline Pearl Werkhoven - WaarBenJij.nu Het dagelijks leven. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Pauline Pearl Werkhoven - WaarBenJij.nu

Het dagelijks leven.

Blijf op de hoogte en volg Pauline Pearl

04 Februari 2013 | Peru, Cuzco

Hallo honneponnetjes! Vandaag krijgen jullie een inside story van het leven van een Peruaan. Eigenlijk is mijn leven hier gewoon enorm simpel. Sochtends sta ik rond half 8 op om om 9 uur op school te kunnen zijn, grammaticales, conversatie les, dan weer naar huis voor een lunch en dan weer snel terug naar school voor een priveles.Oh en die laatste word gegeven door een mooie Peruaan joh, niet normaal! Grammaticalessen zijn in mijn opinie eigenlijk het leukst omdat het het makkelijkste is, maar meestal in conversatieles ook wel leuk. Dat is omdat ik dus mijn leraar en mijn enige andere klasgenoot kan verbazen met verhalen over Nederland en in ruil krijg ik enorm veel informatie over Peru terug. Wat het school gedeelte betreft zou ik bijna in Nederland kunnen zitten. Alles wat er om heen gebeurt is wat dit land zo geweldig maakt.
Te beginnen bij het verkeer. Elke ochtend loop ik een kleine tien minuten door de Straten des Chaos. ELKE auto toetert gewoon ALTIJD! Sws elke taxi toetert naar je als ze leeg zijn in de hoop dat je een toekomstige klant bent, en nog wat vaker omdat je ook overduidelijk toerist bent. En daarnaast toetert ook elke auto als ze een onoverzichteljik kruispunt naderen. Je zou natuurlijk vaart kunnen minderen, maar al toeterend even hard doorknallen is veel leuker ;p Daarnaast is de gemiddelde stoep hier misschien 50 cm breed en staat er ook nog om de 20 meter een paal op de stoep waar de stroomdraden aan hangen. Als het internet wat beter is zal ik er foto´s van uploaden want het is werkelijk hilarisch! Echt het soort onnadenkendheid dat je in Nederland nooit zal terugvinden.
Pure chaos dus maar ik vind het geweldig!

Wat ook weer heel erg wennen is en wat me een stuk minder bevalt, is dat er nergens in huis verwarming is. Ten gevolge loop je dus ALTIJD met je jas aan. Altijd met je jas in school, en thuis wordt die nog wel eens verruild voor een sweater maar altijd een comfortabele 21 graden zit er hier niet in.
Het weer is hier sws enorm schommelend. We zitten namelijk in het regenseizoen. Het stopt hier soms dagen niet met regenen. Ook slaat het weer hier heel snel om. Als het droog is met een zonnetje erbij kan het wel oplopen tot een graad of 25, 27 misschien zelfs wel. Maar dan kan in een halfuurtje de lucht helemaal dichttrekken, en gepaard met een enorme wolkbreuk daalt de temperatuur spontaan tot een graad of 12. Niet zo comfortabel.

Het eten hier bevalt me wel heel goed. De lunch is hier de grooste maaltijd en voor het avondeten heb je iets kleins, maar alsnog wel iets warms. Dus je hebt wel altijd 2 warme maaltijden per dag. Het eten hier is best wel apart. Voornamelijk veel rijst en aardappelen. Of gecombineerd, hoe vindt je die? Rijst met een saus van aardappelen, verrassend lekker. Ook rijst met ei (dooier heel) word veel gegeten hier, en dat is echt een aanrader! Heb je ooit veel honger tijdens de lunch, maak dan dat, het is echt heerlijk!
Oh en afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst Cuy gegeten, oftewel CAVIA! En zoals al het aparte vlees smaakt het voornamelijk naar kip maar dan wel met iets meer smaak. Er zit niet zoveel vlees aan zo'n beestje dus het is even kliederen maar qua smaak vond ik het goed te doen. Alleen zoals ze hier ook het hoofdje opeten enzo, de hersenen en de nieren, bah dat gaat me toch net iets te ver.

Oh mijn les gaat zo weer beginnen. Helaas tijd om te gaan ): maarja volgens mij heb ik jullie wel genoeg leesvoer gegeven zo voor één keer. Heel veel liefs vanuit het nog steeds geweldige Peru.

  • 04 Februari 2013 - 18:25

    Martina:

    Ha, eindelijk een beetje meer informatie. Leuk hoor, van de dagelijkse dingen. Hou vol, want wij, ver weg, in 't koude kikkerland blijven graag op de hoogte. Foto's zijn natuurlijk ook welkom. Lfs

  • 04 Februari 2013 - 23:56

    De Paps:

    Hoi Pearl,
    leuk verslag, lijkt me echt mooi daar. (geweldig is een understatement)

    Heb eens ingezoomd op het kaartje van Peru waarop de marker "het dagelijkse leven" staat.

    Wat een bergen, alleen maar bergen. Natuurlijk kunnen ze daar nooit goede voetballers zijn, een horizontaal veldje zit er gewoon niet in. En dan natuurlijk altijd weer die discussie (als de bal over het randje gaat) van JIJ moet de bal halen... JIJ hebt hem het laatst aangeraakt ..... JAHA maar het was wel op JULLIEe helftt.
    Dus voetballers: nee dat kan niets zijn (zal el signor Geuvarra mogelijk anders over denken).

    Hasta la vista querida,
    su papaatchi

  • 05 Februari 2013 - 10:50

    G.van Hattem-van Doorn:

    Goede morgen Pauline,ik denk dat het bij jouw ochtend is als je dit leest.We hebben reis verslag gelezen.De heen reis was een ramp ,maar dat ben je nu wel vergeten.Hoop ik.
    Nu moet je eind deze week nog verder.Jammer dat het daar nu een betje koud is.Net als hier,want de winter is nog niet voorbij.Maar dat je een wereldburger bent weten we nu.Je moederschreef een keer toen ik met akantie was:Pauline is met emmertje en schepje door het hek de wijde wereld ingetroikken.

    Hier mag ik ook nog iets aan toevoegen.Het is alleen maar fijn dat je nu in een heel ver land met heel andere culttuur bent.Je bezoek aan het Inca gebeuren heeft hele grote indruk op je gemaakt,dus allles wat je deze maanden kunt zien is een verrijking voor je culturele kennis.
    Door het koude klimaat hebben vlinders het moeilijk in dit land.Ook als is iedereen heel knap.!!!
    Tot de volgende keer met een mooi nieuw verhaal.
    Hele dikke knuffels van Oma Ger en mijn.(BEN)

  • 06 Februari 2013 - 00:59

    Lianne:

    Iedere avond voor het donker wordt, lees ik in de ren een verhaaltje voor.
    En vanavond heb ik jouw verhaal voorgelezen.
    Beginnen me daar 7 cavia's als een gek het hok in te rennen, onder luid panisch gepiep. "?????"
    Morgen maar weer een ander verhaaltje uitzoeken...

    Als je thuis luncht, is iedereen dan thuis? En zorgt je "pleegmoeder"dan dat het klaar staat?
    Of hoe zijn de taken binnenshuis verdeeld/werkt je "pleegmoeder" ook buitenshuis?
    Vordert je Spaanse spraak naar tevredenheid? Want het eind is in zicht, hè.
    Bijna tijd voor het ECHTE avontuur.
    Nou, we wachten op je volgende verhaal, genietze,
    Knuf, Lianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline Pearl

Actief sinds 22 Dec. 2012
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 12009

Voorgaande reizen:

28 Juli 2015 - 23 December 2015

Exchange in Kazakhstan

15 Januari 2013 - 15 Mei 2013

Mijn reis naar Peru

Landen bezocht: